Oh yes sjuttiotal! En gitarrformad träbit frästes ut och gjordes guitarish, polerades med brun lackbets, vaxades, och fick ett plektrumskydd med ett set mikar som legat och väntat… Fender Vintage 50s Re-Issue, CTS-potar, CRL-switch, nästan lite för mycket 50-tal för att platsa i en 70-talsinspirerad strata, men kan trots det få T-Rex att känna sig hemma tillsammans med både en smula Blaxploitation, och så småningom energikris och progg. Fast, den duger ju bra att spela på, också…

Oskar K. S-type Wood Dark (Hardtail)

1800-talsgitarr

Sigma by Martin 12str

MODIFIED, CUSTOM,

HPD, X-CASTERS, HEMMABYGGEN, ETC...

AKUSTISKA GITARRER

För ett par år sedan var jag i Växjö, och tittade då in i Helges Håla, en av Sveriges bästa gitarrhökare! Där förälskade jag mig i en enkel J&D telekopia (se bild nedan). Denna har nu fått nya stämskruvar (Wilkinson EZ-LOK), Fender Vintage Tele Noiseless pickuper, svart trelagers 8-håls plektrumskydd och övrig hårdvara från Fender, och dessutom Fenderstall med intonerade mässingssadlar från BridgeWorks. Switchen är nu också bytt till en Fender 4-way. Det enda som är kvar från originalet är egentligen kroppen och halsen. Har som synes t o m fuskat dit en Fenderlogga på huvudet…

Oskar K. T-type natural

Ytterligare en NoName-kropp med standardstall av stabil modell. Halsen är en vintagelackad Eden med greppbräda i lönn. I övrigt är det svarta pickupkåpor och svarta rattar från AllParts, översadel från Graphtech och strängtryck (vanliga måsvingar) från AllParts. Mikarna är ett schysst hopplock med bl a mittmik från en Fender MIJ och stallmik från en Fender MIM. (Halsmiken är utbytt sedan bilden togs.)

Oskar K. S-type Walker sunburst, 2nd. Ed.

Oskar K. S-type Science

En lätt relicbehandlad (inte av mig!) kropp av okänt ursprung har nu (efter visst träarbete) fått ett vintagestall med massivt stålblock. Halsen är med maple/maple och plektrumskyddet ett rätt bisarrt sådant… Mikar är MightyMite (Fenderlicensierade).

 

Oskar K. S-type 3TSB (Gold Hardware)

Kroppen började sitt liv som svartlackad nybörjarstrata av normal ojusterad pojkrumsklass. Därefter köpte jag den begagnad och avlägsnade den svarta (och inte helt heltäckande) lacken, klarlackade, och satte på nytt plektrumskydd, ny elektronik och mycket annan hardware märkt Fender. Halsen har en något mer okänd historia, men med slipning och ny lack blev det helt okej. Dessutom har jag sågat lite i huvudet för att få till en snyggare rundning. Utseendet är inte allt, men själv tycker jag att den blev riktigt snygg med en lite sliten åldrad look tack vare att jag hällde i en slatt kaffe i klarlacken (Café au Lack?).

Oskar K. S-type UK

Även denna började sitt liv som svartlackad, men har slipats och lackats (Café au Lack även här!) och helt i stil med gitarren ovan. Märket på kroppen var något oklart vid köptillfället, och skicket var definitivt inte spelbart eftersom den nedre delen av kroppen var fuktskadad och all elektronik sönderrostad (!). Den förre ägaren verkade dessutom ha gillat att måla om delar av sin elbas efter årstidernas växlingar. Inget av dessa färglager kunde dock betecknas som heltäckande. Efter omsorgsfullt övervakad torkning och därefter intensiv slipning börjar det likna någonting eftersom fuktskadorna var relativt ytliga, mestadels mellan lack och primer. Nu har jag i princip behållit kroppen, och bytt resten. Ny hardware från Fender.

Oskar K. P-type UK

Oskar K. S-type Speedster

Började med en begagnad kropp (Eden) som hade varit försedd med ett Floyd Rose-stall. Kroppen är nu återställd, har lagt in annat trä, och dessutom fyllt igen det normala hålet för utjacket, som istället skruvats fast det i nedersta pothålet i plektrumskyddet. Stall av vintagetyp och pickuper från en Squire MIJ. Plektrumskyddet är köpt från GMF. Halsen är en satinlackad Eden i lönn. Ser bättre ut i verkligheten än på bild!

Kropp från Eden, oljepolerad (linolja, fem lager), därefter vaxad (Carnuba wax, tre lager). Mikar från en Fender Stratocaster American Series. Stallet är ett Fender RI med stort block, och plektrumskyddet ett Fender Tortoise.

Oskar K. S-type Wood I

Oskar K. S-type 3TSB (Gold Hardware)

Plektrumskydd med mikar från en Fender USA-standard, med CTS-potar, Oak Ridge-Switch, TBX-tonkontroll, och allt annat som sitter på en bra USA-strata. Kropp och hals är noname, men halsen är rejält snygg med bindings. Dessutom är all hårdvara inte bara Fender, utan också guld… Javisst ja, den låter ju bra också.

En helt okej MIM-Fender, 60th Anniversary Model, med en humbucker i stallpositionen. Låter lite mer och hårdare, nästan lite brutalt i ljudet, vilket gör att den på tvåtredjedelsdistat och tokdistat låter fantastiskt bra, men att den lämpar sig lite bättre för Sweden Rock än jazz.

Fender Stratocaster 60th Anniv MIM 2006-07

Oskar K. S-type Mustard Power

Oskar K. S-type SciFi Sunburst II

Fenderkropp med SciFi-inspirerat plektrumskydd… Halsen är en vintagefärgad Eden med lönnbräda. Mikar från GFS. Stallet av vintagetyp med stort block och bockade sadlar. Snyggt vintage 50-talsinspirerat, med andra ord, och ett helt vansinnigt bra, lite vintagebetonat ljud! Det kommer att bli mer GFS-mikar i framtiden, de kan verkligen redkommenderas!!!!

Oskar K. S-type Dark Black

Oskar K. S-type Dark Black

Här var  det dags för en hårdrockande gitarr, helsvart i allt… Mikarna är två humbuckers från BC Rich, och en mittmik i singlestorlek men som är en humbucker det också. Alla tre går på samma tone-pot eftersom den nedersta tone-poten styr en inbyggd passiv dist, vilken gör att det kan bli ett rätt rejält häng redan från början, nästan så att det låter rock bara man tittar på det svarta huvudet, de svarta låsbara stämskruvarna, eller de svarta delarna i övrigt, t o m den svarta svajarmen signalerar ”Rock me”… Kanske blev det liiite för mycket rock för min egen smak, men distat kan vara rejält kul det också!

Fender Stratocaster vinröd metallic MIM 2003-04

Fender Stratocaster Replika

Allt är inte guld som glimmar? Någon riktig Fender är det inte, men en hyfsad replika! Väldigt snyggt mönster i träet, även om jag inte är helt säker på vad träslaget egentligen kallas. Men, snygg att titta på är den definitivt, inte minst pga att all hårdvara är i guld. Keramiska mikar, helt ny elektronik, och en helt okej gitarr.

 

(Dessutom är den långtidsutlånad till min gode vän Rock-David!)

Oskar K. J-type Brown

Total vintage! Arvegods efter min mormors faster, tillverkad sent 1800-tal men dessvärre fullständigt omöjlig att spela på eftersom kroppen spruckit till följd av uttorkning. Dessutom mäts stränghöjden i centimeter på den här modellen.

12-strängad Sigma by Martin med inbyggda mikar i ngt konstigt stereosystem som jag ännu inte riktigt fattat, men ljudet är enormt!

 

Köpt ny på MusikBörsen i Malmö någon gång tidigt 00-tal. Ganska normal stålsträngad akustisk, varken mer eller mindre.

Yamaha F-310

Oskar K. J-type Soylent Green

En Fender från 60-talet är alltid en Fender från 60-talet. Denna är visserligen av den första omdesignade modellen efter att CBS tog över, och det som förändrades var framförallt att stämskruvarna ändrades från Kluson till Fenders egna. Det innebar de lite större husen och en del annat. Gitarren är hyfsat original, även om vissa delar tyvärr är nytillverkade, som potar, jack, switchar, och mikar. Å andra sidan märks inte det så mkt på ljudet som är helt fantastiskt!

Fender Mustang USA 1966

Fender Stratocaster MIM 2TSB 1999

Här är vi framme på tidigt sjuttiotal, CBS har tagit över Fender sedan några år, och en massa coola snubbar med mikrofonfrissor och färgglada skjortor med krås och konstiga kostymer kör omkring i bilar med galontak till tonerna av soundtrack från Blaxploitation-filmer… Förutom Shaft och Roto-toms innebar denna tidsperiod även att man började dunka tummen i bassträngarna, gärna på en Fender Jazzbass, vilket är vad jag försökt återskapa i den här modellen. Hyfsat trogen originalet med kropp och hals från en gammal Squier och allt annat från Fender. Cleopatra Jones, this one is for you! :-)

Landola, äkta made in Finland, förmodligen 70-tal. En del att fixa innan den går att leka Taube med, men sen blir det Sjösala vals på heltid, typ…

Landola

Supreme Resonator

Äkta resonatorgitarr, om än av märket Supreme, rea på Börsen och eftersom jag inte fann någon anledning att låta bli, så blev den min. (Finns förmodligen bättre, och sämre, skäl att köpa en viss gitarr, men den här är grym! Inte minst att titta på…)

2016 #1

Fender Stratocaster 3TSB USA 2011

Det enda jag gjort med denna (bortsett från att skruva ihop delarna) är att jag bytt halsen till en ”Official Fender '62 Reissue Stratocaster Neck” (CIJ 2002). I övrigt är det Fender USA rakt igenom med den nya tunnare cellulosalacken som sägs ge ett bättre ljud. Plektrumskydd och mikar: ”Official 2011 American Fender Stratocaster with Hot Alnico 3 Pickups, 250K CTS Pots (CS-Designed "Greasebucket" Circuitry)”. Stall: ”Official 2010 American Fender Strat Tremolo (6 Screw Vintage) w full Steel Block and Fender Stamped Saddles”. Jodå, it is named Duga!

(Det är alltså helt rätt med både ”Fender Corona California”-halsplatta och ”Crafted in Japan” på själva halsen…)

Trevlig s.k. studentmodell, eller ”trefjärdedelsgitarr”, eftersom den har lite kortare mensur än en standardgitarr. Modellen fanns med i Fenders produktprogram under ganska många år, och kroppsformen delas med en del andra modeller, t ex Mustang, Duo Sonic, m fl. Vissa hade lite annorlunda stall, medan denna modell hade ett fast stall med tre sadlar, dvs samma konstruktion som på Telecasterns ursprungliga stall. Musicmastern var den enklaste modellen som Fender producerade, och en av de få som gjorts med enbart en pickup. Dessvärre har många andra Musicmaster älskats ihjäl av sina tidigare ägare som med icke alltför stor skicklighet yxat i fler mikar. Denna är dock helt i originalskick och har en rejäl sustain! Det enda som inte verkar vara original från –78 är en av rattarna, men i övrigt ser det mesta original ut.

Fender Musicmaster USA 1978

Gibson Les Paul Studio

Ännu en ”okänt fabrikat på kroppen, hals från Eden”... :-) Men, varför gå ifrån ett vinnande koncept? Eden-halsarna är fantastiskt prisvärda! I övrigt är det en gitarr med en hel del Fenderlicensierade delar, t ex plektrumskydd, mikar, och övrig elektronik från Mighty Mite (dvs rakt igenom licensierat av Fender). Snyggt ljud med lagom häng trots att det är vanliga keramiska magneter i Migthy Mite-mikarna! Väldigt responsivt och lätt att avväga hur mycket man vill kräma på. 

Oskar K. S-type Black Orange

Oskar K. S-type Black TexMex

Okänt fabrikat på kroppen, hals från Eden, all övrig hårdvara från Fender. Det är alltså inte en Fender utan en tvättäkta Oskar K. med en Fender tribute-logga på huvudet… Mikarna är Fenders Tex-Mex, som har ett alldeles underbart lite halvdistat ljud, lite lätt overwound alnico, med rejäl botten vilket i kombination med en fantastisk sustain kan flytta en soffa tvärs över ett vardagsrum bara genom att finnas…  En tanke var att försöka få till någonting som skulle vara lite mer 70-talsinfluerat, och åtminstone gör ju det stora huvudet lite för att det skall landa där någonstans!

Standardkropp med Wilkinsons mikar och stämskruvar (EZ-Lok), funkar suveränt! Oljad och vaxad hals, vilket ger en skön spelkänsla. Fenderloggan på huvudet är en tribute, för i grund och botten är detta absolut inte något annat än en alldeles äkta Oskar K-gitarr. Kroppen har en mindre lagning i bryggan mellan kavitet och hals, men det är alltså inte i någon bärande del, och det sitter helt dolt bakom plektrumskyddet. Bör påpekas, dock…

Oskar K S-type Bright Light

Oskar K. Jag-Type Korn Brown

Hepp - något nytt! Kropp från tysk postordergitarr, hals från Eden (surprise!) och blandade godbitar i övrigt. Plektrumskyddet är specialfixat (myself, första försöket att fräsa plektrumskydd) och på bilden är det bestyckat med en Gotoh i halsläge och en original Fender Mustang bridge pickup i stalläget. Tyvärr blev utsignalerna lite ojämna, så jag har bytt ut Gotoh-pickupen mot en original Fender Mustang neck PU i halsläget. Det innebär att utsignalerna är jämnare, och att hela kroppen i ljudet kommer fram på ett tydligare sätt. Blir helt enkelt lite mer Jaguar över det hela!

Köpt av en kompis runt 1987-88 och har hängt med sedan dess. Genomgående hals, väldigt bra kopia av originalet, schysst mekanik, stallet tungt som attan och helt rätt elektronik med såväl mono– som stereoutgång. För närvarande med slipade strängar, låter kanon! Nästan det enda instrument jag äger som jag inte överhuvudtaget modifierat!

Rickenbacker-type bass MIJ

Höfner

Femsträngad bandlös postorderbas från Thomann i Tyskland, billig, aktiv elektronik, en SC och en HB, slipade strängar och faktiskt schysst för sitt pris!

Harley Benton fretless 5-string bass

Tillverkad 1993-94 i Japan hos Fuji-Gen som hade Squier fram till 1997. ”Silver Series” innebär att den har högre kvalitet och bättre delar, t ex stämskruvar från Gotoh. Gitarren stod länge i en musikaffär och såldes först 1999. Själv köpte jag den begagnad i januari 2008, och skicket var då lite halvrisigt med skrap i potar och omkopplare, och dessutom glapp lite överallt. Dessutom var plektrumskyddet halvt krossat. Nu har jag åtgärdat det mesta, som t ex bytt till två strängtryck (AllParts) och Fender original -62 plektrumskydd. 

 

Squier Stratocaster Silver Series MIJ 1993-94

Råkade (?) köpa en tvillinggitarr till min egen T-30, detta ex helt i originalskick inkl originalcase. Låter kanon, och är i princip identisk med min egen, även om denna har lite fulare trä i kroppen, vilket gör att helhetsintrycket sjunker något. Men, icke desto mindre en fantastisk gitarr!!!

Peavey USA T-30 (nr 2)

Peavey T-30, made in USA… ”Funkgitarr”, tyckte Janne Helge i Växjö efter att ha fixat och justerat litegrann i början av nittiotalet. Lite åt telehållet ljudmässigt, och främsta bristerna är nog ett icke-intonerbart stall. Har också något kortare mensur än t ex en vanlig strata. Däremot är den ett riktigt kvalitetsbygge i övrigt, helt ”made in USA”. Har t ex Klusonskruvar som original. Själv köpte jag denna begagnad 1988 på en utförsäljning hos en affär i Ystad som flyttat ut i en lada på landet. Bisarrt case, formpressad plast i atombombssäker design á la kalla kriget… Har nu äntligen fått tag på rattar av originalmodell, så nu är den helt i originalskick! 

 

Peavey USA T-30 (nr 1)

INSTRUMENT I ORIGINAL

Ett av de mest långdragna renoveringsjobb jag någonsin givit mig in på! Gitarren är enligt uppgift en Höfner tillverkad någon gång på 50-60-talet, och varje ägare sedan dess (minst ett tiotal) har tydligen älskat att måla om gitarrer. Det var ett pansar av olika färger och kemikalier uppbyggt runt hela gitarren, säkert två millimeter tjockt, och garanterat dämpande på all typ av resonans. Efter god hjälp med att skrapa av dessa lager (inklusive att jag själv lyckades fippla till ett par rejäla dings) så slipades hela kroppen, och betsades därefter med Herdins Lackbets. Helt underbart ljud!

Impulsköp, men ett väldigt lyckat sådant! En Fender från sent 90-tal, klassiskt strataljud, delvis tack vare en bra hals och riktiga stämskruvar. Tillverkad i Mexiko, men under 90-talet lär fabriken ha varit relativt fullpackad av amerikanska konsulter, så frågan är hur mycket som egentligen är MIM? Whatever, ljudet är fenomenalt, och det är det viktigaste!

Fender Jazz Bass 3TSB MIM 2003-04

Sextiotalet var en intressant period för Fenders del, inte minst eftersom kreativiteten angående konstiga modeller verkade flöda rätt fritt. Ett exempel är Fender Mustang Bass, en short-scale tänkt som s.k. ”student model”, dvs för folk som inte spelat alltför länge. På detta exemplar blev elektroniken utbytt eftersom jag ville att allting skulle vara tidstroget med: ”Vintage Reproduction wiring harness for 1960's Fender Mustang Bass, 250k solid shaft potentiometers, 1 Switchcraft jack, 1 vintage reproduction RMC capacitor .05 mfd +80 -20 100V”. Pickupen är bytt till en nytillverkad från Fender USA, och tillverkad enligt originalspecarna från sextiotalet. Nämnde jag förresten att den låter bra också?

Fender Mustang Bass Fiesta Red CIJ 2010-11

Ytterligare en liten s.k. studentmodell som enbart tillverkades under 2-3 år i början av åttiotalet, dvs precis i slutet av Fenders CBS-period. Ganska speciell modell, t ex är stallet och plektrumskyddet helt integrerade, och plektrumskyddet består av vitlackad plåt. Gitarren är i princip i originalskick, och såvitt jag kan bedöma är inga delar utbytta.

Fullkomligt excellent, lite vintageinspirerat omfixat med dubbla dubbelrattar osv, och dessutom med Fender Samarium Cobalt pickuper… Helt enastående!!!  (Dessutom: Inget brum, inget brus! Fantastiskt!)

Kommentarer

överflödiga: Det

är en Gibson!

En stratakropp som fått en hals från Eden av CBS-typ, dvs stora huvudet. Stallmiken är en Epiphone med rätt bra tryck, och de två övriga är Fender av ngt mer okänd modell. Stallet är av standardmodell, likaså stämskruvar och annan hårdvara. Känslan och ljudet är lite 70-talshårdrock, och därmed är det kanske inte en gitarr som passar min spelstil. Men, gillar man rock, både i form av normal och hård, så lär man uppskatta det här ljudet.

Mexico-Fender, vinrödmetallic, lite ovanlig färg som är betydligt snyggare i verkligheten än i blixtljus! Låter bra gör den också, även efter att den fått en helservice.

 

Välkommen!

På den här sidan visar jag upp lite egna byggen och andras försök, blandade elgitarrer och elbasar; först egna byggen, dvs Frankencasters/HPD, (eller vad det ska kallas), och sedan från andra tillverkare. Sist kommer en hög med akustiska gitarrer.

 

Dear fello sufferers of GAS,

Here you can see a severe case of GAS (Guitar Acquisition Syndrome) displaying typical symptoms. I most certainly hope that I will never get well from this dreadful disease from which a Fender or Gibson is the only cure!

 

Instrument till salu

De instrument som är märkta med “TILL SALU” är faktiskt till salu. Jag har helt enkelt fullt i garderoberna och behöver därför göra mig av med ett några stycken, plus en hög delar och tillbehör. Maila för prisdiskussion, frakt kan ordnas.

Squier Stratocaster

Gitarren som startade allting ett par år in på åttiotalet… Min absolut första gitarr! Tyvärr har jag lyckats slarva bort det bruna originalfodralet med brunt plasthandtag, och de där snörena man skulle knyta ihop och sen dra över den lilla fliken med tryckknappen.

Bjärton

Stratakropp, ursprungligen röd, men färgen ramlade av i stora flagor så fort jag petade. Har oljats och vaxats, och fått dubbla HB från en Ibanez jazzburk. Halsen är en Squier av bättre modell (framförallt väldigt vacker trä!), och stämskruvarna är Fender. Hela gitarren är extremt lätt, delvis för att gitarren är betydligt tunnare än de flesta andra strator. Stallet är ett Fender med litet block, men trots det var jag tvungen att fräsa ner blocket ca 6 mm för att det skulle få plats. Väldigt jazzigt ljud, nästan som en betydligt större jazzburk - fantastiska mikar de gör, de där Ibanezerna!

Oskar K. S-type Wood II Thin

Svart P-baskropp (okänt ursprung) med vintageaktig Eden-hals. Fender original P-basmikar och plektrumskydd (Tortoise). Elektroniken med stora potar och orange drop-cap. Helt enkelt en trogen av en 60-talare, men med ett något öppnare ljud. Är som s.g.s. alla övriga instrument helt skärmad i pickup- och elektronikkaviteter. Blev inte så dum med originalkåpor och ”thumb rest”.

Oskar K. P-type Black Tortoise

Hmm… någon äkta är det ju inte, men en bra kopia! Tungt ljud, bra mikar, schysst stränghöjd, och dessutom en fiffig konstruktion av huvudet (eller, där det hade varit om det hade funnits…) där man fäster strängarna ungefär som motsvarande för ett Floyd Rose-stall, vilket gör att man slipper köpa double ball-strängar. Det ger, helt enkelt, lite större valmöjligheter. 

Headless Black

Teletyp med Bigsby? Oh yes… Den låter faktiskt lika bra som den ser ut, även om det är en kinesisk Bigsbykopia. Å andra sidan kan jag inte tänka mig att sustainen skulle kunna bli så mkt bättre ens med ett äkta Bigsby! Mikar är en Fender American Standard i halsläge och en Pyramid Power T i stalläge. Bra ljud? Hmm… Hur var det med påvens mössa, björnen i skogen, etc osv mm…

Oskar K. T-type Black Tortoise

Fender Jaguar Antigua CIJ (2004-05)

Helt enkelt en basgitarr i ordets mest korrekta bemärkelse, dvs en gitarr stämd en oktav lägre än en vanlig gitarr. Den ligger alltså en halv oktav lägre än en barytongitarr, även om modellen ibland (felaktigt) just beskrivs som en baryton. Men, ingen är fullkomlig! Just detta instrument är faktiskt ett av oerhört få instrument som jag någonsin köpt nytt, helt enkelt eftersom denna variant kom; tillverkad i Mexico och försedd med två vanliga SC och en stallmik i form av en Jazzmaster (närmast ett slags P90 i annat cover). Lite tunt ljud som bas, men det finns ju EQ… Dessutom betydligt mer snabbspelad än en vanlig elbas, delvis pga tunnare strängar och på att den har en något kortare mensur än normalbasen (30” mot 34”).

 

Fender Bass VI MIM (2013)

Antigua var en uppfinning från Fender som nådde viss popularitet under 70-talet, om än inte särskilt stor. Vissa, som t ex jag själv, anser att det kan se radikalt snyggt ut, medan andra enbart menar att det ger ett totalt tacky utseende… Det här exemplaret, en Jaguar i totalt nyskick trots tio års ålder vid inköpet (en liten repa på baksidan ca 4 mm, och en liten färgflaga vid en switch på plektrumskyddet…), var fantastiskt väljusterat redan när jag plockade upp det ur det medföljande caset—t o m all case candy fanns kvar! Ett fynd av en gitarrtyp som jag länge kastat lystna blickar på… Dessutom är den fantastiskt lättspelad också—helt enkelt en gitarr där man omedelbart känner att ’här bor det musik’!

Tillverkad i Indonesien, helsvart med spegelglas som P-skydd, spräckt såklart. Tvåpunktsstall, och har spår efter en MIDI-pickup med tillhörande kontrolldosa. Halsen är helt okej, men kroppen är lite fult relikerad och någon tidigare ägare (som förmodligen var i de yngre tonåren…) har ristat in namnen på sina favoritartister på baksidan väldigt djupt rakt ner i träet. Tyvärr är det inte mina favoritartister.

Under våren 2007 fick jag för mig att jag skulle göra ett försök bygga en gitarr från scratch, så efter besök på den lokala brädgården och ett antal timmar med hyvlar, stämjärn och sandpapper blev den till slut klar. Lock och botten i gran och mellanskikt i lättare trä. Jag funderade först på någon slags tonkammare, men det fick anstå. Pickuperna kommer från en Fender MIJ (tidigt 90-tal), hardtailstall (Wilkinson, ej string-through), elektronik och hardware från Fender, och stämskruvar av Klusontyp (Wilkinson). Kroppen fick sedan en hals (inköpt via Tradera) som först bandslipats, och dessutom fått lacken nedslipa och blivit om lackad och försetts med rätt logga (min egen…). Resultatet blev en helt okej gitarr med lång sustain, ett ganska vintagetwangigt ljud med en nästan jazzig twist, med förvånansvärt mycket trä i tonen. Detta blev dessutom inledningen till en oerhörd massa gitarrskruvande…

Oskar K. Timber yard S-type

Oskar K. S-type 2TSB

Fenderkropp i 2-tone sunburst, köpt från USA med äkta slitage, inget relicande! Halsen köpt av en snubbe som hade sin studio i ett murrigt industriområde i Malmö. Eftersom halsen hade perfekta hål för Fenders stämskruvar är det förmodligen en USA-Fender eller möjligen en japansk Fender/Squier (pga åldern). Stallet har stort block och bockade sadlar. Stämskruvar och mycket av den övriga hårdvaran är Fender, även om skruvarna kommer från en rostig (!) elbas som fick ett nytt liv… Plektrumskydd Fender (parchment), mikarna från en Squier MIJ 90-talare. Har dessutom blender-pot och gemensam tone-pot. Nästa steg är lite ytterligare grejor, typ passiv dist och inbyggd stämapparat. Detta är den gitarr jag oftast fastnar med…

Oskar K. S-type Fiesta Red

Min egen variant av en Fender från tidigt 60-tal… GFS-vintage alnico 5 mikar med ett helt underbart ljud, dynamiskt och väldigt responsivt. Stall är ett Fender av 57-62 vintage RI-modell med bockade sadlar och stort block. Kåpor, plektrumskydd, rattar etc är Fender rakt igenom, inte för att jag tror att det påverkar ljudet så väldigt mkt, utan mest för känslan… Fenderloggan är en tribute till en fantastisk gitarrperiod, de där åren strax före tiden då CBS kom in och tog över Fender (mid-60s). Därefter blev det lite annorlunda, ungefär samtidigt som Beatles slutade turnera. Sambandet har aldrig klarlagts, men det finns konspirationsteorier, ungefär som med VM 1958 och månlandningen. Jag struntar i vilket, är mer intresserad av gitarrer.

Oskar K. T-type Wood Baritone

Enbits kropp, linolja och vax, och en hals handbyggd av en snubbe någonstans i Arizona som bygger på beställning, vilket just här betyder en mensur om knappt 28” och barytonstämning av 013-062-strängar. Djup och klockande klang, via en Fender Noiseless i halsläge och en Pyramid Power T i stalläge. Halsmiken sitter på en egen liten kromad platta för att slippa dölja träet bakom ett plektrumskydd. Stallet är förresten från en firma i Texas som bygger världens absolut mest högkvalitativa gitarrdelar i hela Texas. Extrem precision, och en rejäl metallklump med precis lagom mycket sustain. Ser ut lite som om det hade varit PRS som varit framme, men det är en helt annan bakgrund.

Oskar K. T-type Natural 50s tribute

Jomenvisst… Här var det inte bara Nocaster utan faktiskt t o m en äkta NoLogo Nocaster! Ingen logga alls eftersom AllParts-halsen hade en väldigt bra lack redan innan, och då kändes det synd att slipa ner hela halsen bara för att få på en logga på huvudet. Mikarna är från en firma i USA som gör egna halvtrimmade varianter av Fenders prylar, och det här setet är i princip en lite hetare variant av Fenders Texas-mikar, även om jag kanske inte upplever att de är extremt mycket hetare. Möjligen är mellanregistret mer väldefinierat, men det är förmodligen mest en smaksak. Halsen är från AllParts (”Licnsed by Fender”) och varenda skruv och liten del i övrigt är Fender, förutom plattan som håller telejacket… Där hade tidigare suttit något annat, så det gick inte att använda helt standard. Dessutom är de genomgående strängarna på baksidan fästa i en rätt fiffig konstruktion från en firma i Texas som bygger världens (eller i alla fall Texas!) bästa gitarrdelar, där konstruktionen med strängarna är att istället för sex separata bushings så är det en gemensam hållare för alla sex som ser ut som en kromad singlecoilmik där hålen motsvarar polerna. Fantastisk sustain!

Oskar K. T-type Wood thin

Kropp i något lätt träslag med hög sustain, linoljad och vaxad, och en hals från AllParts (”Licensed by Fender”), vilket märks när man spelar. Halsmik en Fender ’72-humbucker, och stallmik en mer ordinär Fender. All annan hårdvara från Fender inkl stämskruvar (vintage Kluson-typ, nickel).

Casio MIDI-Guitar MIJ

Äkta åttiotalare, en japansk Casio midigitarr, där firman Fuji-Gen byggde gitarren och  Casio stod för elektroniken. Kanske inte så otroligt ändå att det var just Casio som gick i bräschen med tanke på att de då hade en imponerande serie synthar, som CZ-101/1000 och flaggskeppet CZ-5000 som hade en åttaspårs sequencer, vilket man inte var direkt bortskämd med på den tiden… I den kontexten funkade en av världens första hyfsat prissatta och fungerande midi-gitarrer faktiskt rätt bra in! Det exet jag själv blivit ägare till behöver lite tlc innan allting funkar med det digitala - just nu är det ”bara” en bra MIJ-strata.

Fender Bullet USA 1981

En snyggt sliten (inte reliced!) resonant Warmoth-kropp i ilsken giftgrön metallic som nu har fått Fender originalmikar och elektronik, potar, etc. Stallet är en lite kraftigare modell (sju skruvar), och halsen är en avbandad Squier. Strängarna är Fender black Nylonwound, dvs schysst knorr!

Textruta: TILL SALU
Textruta: TILL SALU
Textruta: TILL SALU
Textruta: TILL SALU
Textruta: TILL SALU
Textruta: TILL SALU
Textruta: TILL SALU
Textruta: TILL SALU
Textruta: TILL SALU
Textruta: TILL SALU
Textruta: TILL SALU
Textruta: TILL SALU
Textruta: TILL SALU
Textruta: TILL SALU